Reklam

Har precis kommit hem från mitt eviga reklamutdelande. Regnet har öst ner från och med det att jag stack huvudet utanför den regnsäkra bilens plåt. Mitt hår är allt annat än torrt, jag är blöt, halsen svider men jag är ändå trots allt ganska glad. Det finns ingenting att deppa för. Mina byxor är också blöta, börjar bli stor tid att ta på sig ett par torra. Dumt att dra på sig någon envis förkylning också. Men oj vad fort den här sommaren har gått trots allt. Det är så man nästintill blir mållös. Regn, kyla och grått i en handvändning. Men någon direkt sommar skulle jag inte påstå att det har varit ändå. Visst har vi haft en del varma och fina dagar men definitivt bättre har den här årstiden varit. Pinsamt.
Åter till reklamen.
På det distriktet jag delar har jag ett ganska stort villaområde och så har jag runt 13 uppgångar, lägenheter varav fyra stycken är försedda med hiss. Det jag tänkte skriva några rader om är dessa villor. De flesta är typiska svensson-villor. Målade på något trendigt vis, blommor, mysiga fönster, välskötta trädgårdar, antingen minst två barn (gärna ett i tonåren och gärna ett av varje kön) eller ett äldre par som har barnen utflugna men inte riktigt ännu kommit upp i pension. Minst en bil, allra helst en välpolerad volvo. Handmålade postlådor eller blanka höga med snirkliga bokstäver. Nymålat staket, glasveranda och äppelträd. Typiskt. Men vi har också lite olika varianter inom detta område som går att fördjupa sig i.
Det äldre paret i femtioårsåldern som har utflugna unga barn. De har precis börjat vänja sig vid ensamheten, eller friheten som man kan välja att kalla det. Minst en utomlandssemster om året. Söndagmiddag är en sedvanlig rutin då alla barnen med familj/respektive kommer hem några timmar för att umgås och äta köttfärslimpa med brunsås. Tar gärna igen sig på uteverandan eller pysslar tillsammans i trädgården.
Familjer med tonårsbarn. Upphottade mammor med dyra märkeskläder, bra figur för åldern eftersom de gärna tar sina stavar och walkar sig fram i kvarteren, gärna med deras favoritväninna som har barn i samma ålder. Papporna i familjen har vanligtvis en ganska neutral skjorta som har en knapp uppknäppt i halsen, välrakade och luktar vagt av aftershave, figursydda jeans- något de aldrig skulle erkänna. Tonårsbarnen är däremot mer varierande.
Oftast är det nog trots allt killar som är innehavare av moppeåldern, snyggt friserade och stylade med en burk vax. Jeans av märket Levi's eller Lee, gärna hoodtröjor och jackor från stadium. Blonderat hår alternativt blondslingat är inte alltför ovanligt. Wannabebrats skulle man kunna säga, tror jag.
Tonårstjejerna är en yngre (och snyggare) kopia av deras mammor. Blonda lite längre hår, snygga kläder, en utomordentlig figur. Senaste mobilen, alltid upptagen och vanligtvis pojkvän.
Slutliga gruppen jag ska behandla är barnfamiljer. Typiska barnfamiljer i detta område. Nummer ett på regellistan är volvo. Blank volvo utan rost och den ska innehålla skinnsäten, solskydd att fästa på fönstret med sugploppar och barnstolar. Barnfamiljer har ett barn av varje kön, som jag nämnde tidigare. De kan vara alltifrån precis börjat gå till tio år. Barnfamiljer hälsar alltid glatt på varandra och de umgås, åker på utflykter och låter barnen cykla på sina cyklar med stödhjul tillsammans. Gympadojor och jeans är a och o, samt en stressat uppsatt men snygg knut på de mammorna. Dunvästar, solglasögon och skäggstubb. I den här gruppen är det accepterat att vara överviktig, de andra i området har överseende med att man inte hinner ta en tur med stavarna eller missar ett par gånger på friskies & svettis. Däremot är det oacceptabelt att inte visa sig ute med barnvagnen. Minst en av föräldrarna ska ha glasögon, alla är de mellan 27 och 35 år. Pappan i familjen ska gilla fotboll, ishockey och att hänga med andra pappor samtidigt som han tar ansvar för familjen och handlar minst en gång i veckan på Lidl. Von Lidl.

Man ska inte dra alla över en kam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0