s j u s v å r a å r

Av en viss anledning har jag dragit i gång projekt "städa-oerhört-snuskigt-rum".
Oundvikligt är jag en obotligt lat människa. Jag hjälper till med hemmets sysslor lite då och då, sådant som måste göras. Men när det kommer till mitt rum, då blir jag matt av bara tanken. Jag pustar, stänger dörren, skjuter på det. Dag efter dag blir månad. Just nu så har jag ett svagt minne om att senast jag städade mitt rum var i mitten av Juni någon gång. Fast det blev inte stökigt förrän i slutet av Juli. Och då var det till en början inte speciellt stökigt, utan det var endast lite framdraget här och där. Lite kläder, ett par böcker, ett batteri. Gör man inte något åt det, nej, då kan resultatet bara bli ett visst.
K A T A S T R O F.
Så nu när jag satte i gång har jag upptäckt ett x antal hemskheter. Egentligen borde jag inte skriva ut dem här för då finns det risk för att jag förlorar alla vänner jag har. Jag är sannerligen ett äkta äckel.
Bland annat hittade jag en flaska med saft, eller ja, saften befann sig numer inte inuti flaskan. Hm. jag hittade en påse med kläder sedan augusti månad, ouppackad. Trettiotvå handdukar, typ. Oanvända kläder som jag köpt för flera månader sedan. Ojoj, listan kan göras oändligt lång.
Men nu har jag tagit ett ordentligt grepp runt nacken och kört i gång. På allvar. Jag ser faktiskt golvytan, vilket är en fantastisk känsla. Mitt rum luktar instängt, men vad gör det? Snart kanske jag till och med får in en dammsugare och en mopp, då kommer det inte lukta något annat än ljuv sommaräng.
Jag har även fått en mer skarpsint förståelse för varför mamma inte vill att jag skall inhandla mer kläder. Jag gjorde en otäck upptäck idag och fick sannerligen svart på vitt. Jag kan inte längre klandra henne för hennes långa, ilskna utlägg om att jag faktiskt inte behöver mer kläder. Jag har så att det räcker till både mig och en mindre afrikansk by.
Jag har tio par jeans som jag kan/vill använda, så har jag tre, fyra, fem par som jag inte för allt i världen skulla klä mig i. Jag har ett dryga femtiotal tröjor/linnen/skjortor samt sex, sju tunikor. Åtta, tio par kjolar och klänningar. Mjukisbyxor, pyjamasbyxor och vem vet allt. Mellan tjugo och trettio par skor, dessutom.
Imorgon ska jag till Örebro och shoppa. Garderoben kan ju behövas uppdatera.
Pappa visade mig precis bilder på när jag var mellan några månader och ett år drygt. Glad på precis vartendaste litet kort, tandlös till glugg mellan framtänderna. Alldeles superlockligt hår, alldeles ljusblont- blekt av solen. Men när jag inte var speciellt gammal, ett halvår kanske, då var jag alldeles brunhårig. Sedan blev jag blond och nu är jag återigen mörk i huvudet.
En färgning ska sitta fint. Fy. Det ska bli riktigt roligt att få göra en liten förändring.
Naej, nu ska jag återgå till plikten, till arbetet som betalar ut lönen ; du slipper löss och annat skabb.

Over and out.

Kommentarer
Postat av: Róbert Tóth-Égetö

Vad har sjusvåraår med det jobbiga svårstädade rum att göra? Och KLAGA inte på min svenskisch!!

2008-10-03 @ 19:55:16
URL: http://www.blocket.se
Postat av: Alina

Trevlig helg på dej! :)

2008-10-03 @ 19:59:17
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0