vårdcentralen

Det var ett fullsatt väntrum som vi blev hänvisade till. Alla stolarna var upptagna och jag fick tränga mig ner i soffan, på mittenplatsen, mellan två vänliga damer. På bordet låg det inplastade papper angående svininfluesan. Jag fick ett infall att hosta i näven, snora lite, vända mig till damen på min vänstra sida och lagom högt ursäkta mig "jag tror att jag har fått en släng av den där svininfluensan". Det råder en sådan hysteri runt denna kommande epidemi, mamma skall införskaffa en varsin handsprit åt oss i familjen; att ha i väskan när man är iväg.
Men nu skall vi inte frångå ämnet jag börjat skriva om.
En efter en kallades de ut av läkare i blå och vita tygtröjor, alldeles för stora och med en avskyvärd passform. Läkarna såg allvarliga ut, dystert sammanbitna och jag bävade för vem som skulle uttala mitt namn, vem jag skulle tvingas följa med. Efter några minuters väntan kom en kvinna, runt trettio år, gravid, lite sliten, ett vackert leende. Jag tackade min lyckliga stjärna när hon ropade upp mig.
Med ett ansiktsuttryck som talade om för de andra patienterna "jag fick den bästa! jag fick den bästa!" följde jag med henne, tog i hand, gick in i rummet till vänster. Satte mig på en trästol med dålig stoppning. Fick min dom.
Vi skall inte gå in på några detaljer, det är faktiskt lite för privat. Men hon var riktigt trevlig, skojade, skrattade och framför allt så förklarade hon. Det är något som jag tveklöst uppskattar. Att faktiskt få saker förklarade för mig på svenska och inte något läkarmedicinianska. Jag fick ett recept utskrivet och nu i efterhand grämer det mig lite att hon var gravid. Ifall ett återbesök blir aktuellt skulle jag hemskt gärna vilja ha samma kvinna. Jag får se till att hålla mig i skinnet.
Ett visst besked var inte det roligaste jag fått.
Får försöka att låta bli att oroa mig.
Och vara tacksam att jag har fina vän(ner).


Kommentarer
Postat av: Erik Keding

Ida, allting kommer att ordna sig. Jag är helt och hållet säker på detta. Mina ord gäller som du vet!



Jag håller tummarna för att du får träffa samma kvinnliga läkare igen, inte för att jag önskar att du ska behöva åka till vårdcentralen. Men om det nu skulle ske.

2009-08-11 @ 13:39:29
URL: http://erikkeding.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0