Jobbet

Jag står och diskar en räkbox på lagret när det kommer in en tjej med en trave pocketböcker.
Tjejen: "Ursäkta..?"
Jag vrider av kranen.
Jag: "Ah?"
Tjejen: "Jag ska fylla på pocketböcker, kan du..?"
Och så vill hon att jag ska skriva på något papper.
Jag: "Ööh..? Nä. Jag fyller bara på godis. Och diskar en box."
Och diskar en box!? Hjärnan går på högvarv. Not. Hon ger mig en blick som inte går att tolka och går.
Något senare sticker en tant in huvudet genom lagerdörren (hon är utomhus) och gapar:
Tant: "Duuuuu! Kan jag ta ett par banankartonger som står här?"
Jag: "Jag har inte en aning, jag är inte på den avdelningen..."
Tant: "Okej, då tar jag två!"
Öh. Jaha.

För övrigt avskydde jag mitt jobb så fullständigt idag att jag var på väg att koka över. Det här var några av de sakerna jag hatade:
- Rullatorer och folk som tycker att det SKA gå att tränga sig igenom världens smalaste lilla gång. Istället för att gå runt, vilket innebär ca fyra steg extra, trycker de sig fram och mosar sönder ett ställ godispåsar. Tack, liksom.
- Räkor och deras äckliga, vassa skal.
- Otrevlig personal
- Otrevliga kunder som jag egentligen inte har någonting med att göra.
- Usla diskhoar som knappt går att diska en kopp i- än mindre stora lådor.
- All choklad som smälter och bildar klumpar som jag ska lyckas slita bort.
- Att det ska vara så otroligt varmt i affärer.
- Att palltruckar ska vara så sjukt svåra att få fason på.
- Gångarna som är exakt så breda att jag lyckas krocka med allt när jag ska frakta bort pallen på palltrucken.
- Att hälften av mina beställda kartonger var trasiga idag och att de stod så förbenat dumt till att jag knappt kunde lasta på dem på mjölkvagnen.
- Folk som plockar godis med fingrarna.
Och det är var ändå inte allt!

De coola sakerna med mitt jobb:
- Jag får bära vapen.
- Jag får skärsår.
- Jag får blåmärken.
- Barn tycker att jag har sveriges bästa jobb.
- Jag har ett jobb.

När jag berättar vad jag sommarjobbar med får jag nästan alltid höra att:
"Aah! Äter du mycket godis då?!" / "Får du äta hur mycket du vill?" , typ.
Men: Öh. Nej. För det första kan jag inte se smågodis utan att bli illamående. Jag har bara påbörjat min fjärde jobbvecka men är redan förstörd. Jag klarar inte av smågodis, konsistensen, lukterna. Fy.
För det andra kan jag inte tänka mig att stå där i latexhandskar, jobba och samtidigt stoppa godis i munnen. Ehja. Det händer helt enkelt inte. Så gör man inte. Punkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0